Velkommen til idræt og kultur i TJELECENTERET

Klik og find alle vores aktiviteter

REGELSÆT FOR ØRUMCYKLING

Regelsæt for ØrumCykling

Dette regelsæt er udarbejdet af styregruppen i ØrumCykling og omfatter de regler, som er gældende for klubbens kørsel og opførsel når vi cykler samt deltager i løb. Regelsættet skal medvirke til, at det er udbytterigt og samtidigt sjovt, at deltage i klubbens aktiviteter for alle medlemmer.

Regelsættet er åben for ændringer og tilføjelser osv.

  1. Aktivitetskalender
    Udarbejdes for 3-6 måneder ad gangen. Denne opdateres løbende og findes på Facebook 
  2. Cykeltøj
    Det anbefales at køre i ØrumCykling cykeltøj ved træningspas og ved løb. Klubtøj kan købes hos Klubben
  3. Energi til træning
    Det er okay at sidde på hjul bagerst i feltet. Hvis du ikke har kræfter/energi til at tage føringer, men meld det ud før afgang eller evt. under turen. Placerer dig i den bagerste del af feltet i stedet for at prøve at tage føringer. Gør plads for dem der er på vej nedad i rækken, så de kan komme ind foran dig, hellere komme med hjem end at gå kold halvvejs 😊
  4. ØrumCykling træningsgrupper 

Fortrinsvis køres der i 3 grupper opdelt efter hastighed.  Gruppe 1 28+ km/t.  og Gruppe 2 25-28 km/t. og       Gruppe 3 20+ km/t.

Grupperne kan efter fremmøde slås sammen, sådan at der ikke er 1-2 personer som skal køre alene, gøres dette, vil det være laveste gruppes fart der køres efter.

  1. ØrumCykling Kodeks
    1. Vi overholder til enhver tid færdselsloven.
    2. Vi kører altid med cykelhjelm.
    3. Vi viser hensyn i trafikken & skoven; afpas altid din hastighed og placering, efter forholdene.
    4. Vi følger trænerens/kaptajnens/tovholderens anvisninger – de er der for din sikkerheds skyld.
    5. Vi viser respekt for vores medcykellister og medtrafikanter.
    6. Vi repræsenterer ØrumCykling og værner om Klubbens omdømme.
  2. Hjelm er påbudt under al træning, arrangementer og til løb
  3. Kaptajnen er ”Tovholder” der har stillet sig til rådighed for at vi alle kan få en ”bedst mulig” oplevelse af træningsturene. Kaptajnerne, giver sig til kende inden trænings start, således at opdeling har fundet sted inden trænings begyndelse. Kaptajnerne har beføjelse til at tilrettevise/afvise personer. Kaptajnen har beføjelse til at øge/sænke tempo efter bedste skøn/overbevisning, om hvordan gruppen kommer til at fungere bedst muligt. Hvis kaptajnen er forhindret til dagens træning, finder kaptajnen selv en afløser til dagens tur, Såfremt der ikke er en kaptajn til træningsstart i gruppen, henstilles det til at de personer, der normalt træner med gruppen, træder til! Kaptajnen er din repræsentant, og gør et frivilligt stykke arbejde for at du får den bedst mulige oplevelse af træningsturene, og skal derfor behandles med respekt.
  4. Kontingent er fastsat til 300,- årligt
  5. Kost
    Det er meget vigtigt, at man får en fornuftig kost, når man dyrker cykling. Træn aldrig på tom mave. Husk væske og evt. lidt at spise under træning. (HVAD ANBEFALES DER AF INDTAG)
  6. Medicin
    Hvis du lider af en sygdom (epilepsi/sukkersyge/allergi/hjerte) eller tager regelmæssig medicin så husk, at oplyse det til mindst én af dem, som du cykler med og medbring evt. dokumentation.
  7. Regn
    Våde veje er mere glatte end tørre veje. Vær opmærksom på at hvide afmærkningsstriber, og dæksler er ekstra glatte når vejen er våd. Vær opmærksom på at bremselængden ofte vil være længere når der er vand mellem bremseklodser og fælgen. Sæt derfor farten ned i god tid. Kør udenom vandpytter. En vandpyt kan skjule et dybt hul eller andre farer. Husk at når du bliver våd, vil du hurtigt tabe kropsvarme, specielt fra hovedet, hænder og fødder. Hvis du er tør, vil du holde varmen meget længere.
  8. Sikkerhed
    Man skal være trafiksikker og følge færdselsreglerne for at kunne deltage i fællestræningen og arrangementer på landevejen. (Garmin radar f.eks. Er et super produkt især når man kører alene eller i blæsevejr, 1 radar kan kobles sammen med flere computere)
  9. Træning
    Vi tilstræber at have fælles træning i perioden ca. 1. april til 1. oktober. Træningstider kan ses på Facebook og hjemmesiden                       
  10. Mødested: Tjelecenteret
  11. Vedligeholdelse af cyklen
    Regelmæssig rengøring og vedligeholdelse af din cykel kan hjælpe til at undgå farlige situationer, sørg for at bremser osv. Fungerer som det skal.  Tjek dine dæk regelmæssigt for små sten, hvis du ikke fjerner dem, vil de måske medføre en punktering. Pump dine dæk regelmæssigt. Ved mindre uregelmæssigheder bør du tage hensyn til dine kammerater og placerer dig sidst i feltet resten af turen. Hvis du oplever problemer med din cykel på en tur, så gør noget ved det med det samme. Det er næsten 100% sikkert at det ikke vil ”gå over af sig selv”. Tag hensyn til dine kammerater, medbring altid min.2 ekstra slanger og pumpe og dækjern.
  12. Signaler og kommandoer
    Signaler advarer gruppen om, at der kan være fare på færde, eksempelvis ”FORFRA” (bil forfra) eller ”HUL” (hul i vejen). Advarselssignaler kommer typisk fra de forreste eller bagerste i gruppen.

SIGNALER   

 

FORFRA/BAGFRA

Det betyder, at gruppen skal være opmærksom på et køretøj FORFRA/BAGFRA. Gruppen skal fortsætte med at køre på samme måde, men måske lige trække lidt tættere sammen.

FRI

Hvis gruppen skal passere et vejkryds eller i det hele taget krydse en vej, er det vigtigt at der bliver kigget grundigt efter både forrest og bagerst i gruppen. Når hele gruppen kan passere vejen, råbes der ”FRI”, hvorefter alle krydser vejen SAMMEN.

SE OP

Det betyder, at gruppen skal være opmærksom på en forhindring forfra, der kan være til fare for rytterne. Det kan være en indsnævring af vejen eller en holdende bil. Der råbes f.eks. ”SE OP – TIL HØJRE”. Samtidig kan de forreste markere med et klap på højre balle og derefter vise med højre hånd, at gruppen skal trække lidt ud. Signalet skal gentages ned igennem gruppen.

GRUS/STEN/HUL

Det betyder, at der ligger grus/sten/hul på vejen. Der råbes grus/sten/hul, og samtidig markeres med højre eller venstre hånd til hvilken side der ligger grus/sten/hul. Der foretages en fejende bevægelse med hånden.

Kommandoer:

VENSTRE/HØJRE

Det betyder, at gruppen skal dreje til VENSTRE/HØJRE. Signalet kan udbygges med ”VENSTRE/HØJRE – EFTER HUSET”, eller en anden nærmere præcis angivelse af, hvor holdet skal dreje.

LIGE OVER

Det betyder, at gruppen skal fortsætte LIGE OVER, f.eks. i forbindelse med et vejkryds eller i en rundkørsel.      (man krydser altid en vej i samlet flok)

NED (ELLER OP)

Hvis farten i gruppen er for høj, kan der f.eks. råbes ”1 NED”. Det betyder, at farten i gruppen skal sættes ned med ca. 1 km/t, fra f.eks. 30 km/t til 29 km/t. Farten skal nedsættes stille og roligt. De forreste fortsætter med at cykle, med træder lidt langsommere, så farten gradvis sænkes. Ingen pludselige opbremsninger!

OPSAMLING

Hvis der er spredning i gruppen, kan der råbes ”OPSAMLING”. Det betyder umiddelbart, at de forreste ryttere skal sætte tempoet lidt ned, således de bagerste kan komme op til gruppen. Når tempoet skal sættes ned, skal dette ske gradvist over en strækning. Ingen pludselige opbremsninger. Hvis der f.eks. råbes ”OPSAMLING PÅ TOPPEN af bakken”, betyder det, at de forreste ryttere skal sænke farten helt og vente på de sidste. Kaptajnen/træneren siger til, når holdet er samlet igen.

SAMLING

Når gruppen efter en bakkespurt eller opsamling er samlet igen, råbes der ‘SAMLING’, så rytterne i front er klar over, at tempoet kan sættes gradvist op igen.

PÅ EN RÆKKE

Hvis der kommer et stort køretøj forfra eller bagfra, eller vejen er så smal, at vi ikke må/kan køre paradekørsel eller rulleskifte, skal der råbes ”PÅ EN RÆKKE”. Det betyder, at gruppen som en lynlås skal flette sammen til én lang række (denne manøvre øves af og til)

Generelt ved kørsel i flok:

Alle i gruppen har et ansvar for, at signalet kommer ned gennem gruppen, så den bageste får samme signal som nummer 2 og 3.

Det er tilladt at påpege fejl på en konstruktiv og ordentlig måde.

Gør uerfarne ryttere opmærksom på fejl, men gør det diplomatisk. Du kan sagtens på en pæn måde fortælle de mindre erfarne, at f.eks. den sidste hårde nedbremsning ikke var så smart eller at vedkommende accelerer for kraftigt i sine føringer. Hvis ikke fejl påpeges og rettes kan det samtidig udgøre en sikkerhedsrisiko for alle

Landevej (racercykel)

ØrumCykling træner 3 gange om ugen på landevej.

Vil du træne og cykle sammen med os, så meld dig ind i ØrumCykling | Facebook, eller mød op til træning på nedenstående tidspunkter, generel info på hjemmesiden www.tjelecenteret.dk/index.asp?loadContent=468953

Træningstider:

Vi mødes ved Tjelecenteret i Ørum

Tirsdag kl. 17.00:

  • Vi deler holdene op efter niveau så vidt muligt, (ca. 50-65 km.)

Torsdag kl. 17.00:

  • Vi deler holdene op efter niveau så vidt muligt (ca. 50-65 km.)

Søndag kl. 09.30:

  • Vi deler holdene op efter niveau så vidt muligt (ca. 50-evt. længere km.)
  • Første søndag i måneden laver vi evt. en længere søndagstur, dette aftales løbende.

 




Adresse

Tjelecenteret
Tjelevej 9, Ørum, 8830 Tjele
   
CVR 30215702

 

 


Kontakt

Centerleder
Kristian Steffensen
Mobil: +45 2117 2597
Email: kristian@tjelecenteret.dk



Foulum IF

Formand 
Morten Otte
Mobil: +45 2048 8432
Email: mortenotte@hotmail.com
CVR 29566011


Ørum IF

Formand                       
Morten Dam Rasmussen
Mobil: +45 2515 2755
Email: formand@orum-if.dk

CVR 27951015


Hjemmeside fra NemmeHjemmesider.dk